Comunicacion
y Sociedad

Departamento de Estudios de la Comunicacién Social
Universidad de Guadalajara

American press and the beginning of
Mexican television (1950-1955)

La prensa estadounidense y A imprensa americana e o inicio
el inicio de la television mexicana da televisao mexicana (1950-1955)
(1950-1955) DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2025.8860

FRANCISCO HERNANDEZ LOMELI!

https://orcid.org/0000-0002-3658-5456

The U.S. press specialized in the radio and film industry followed in detail the emergence
of television in Mexico in 1950. Emilio Azcarraga Vidaurreta’s business leadership and
national and international influence were tracked by the business press, as well as by
the U.S. telecommunications regulatory authority. The U.S. press became an input that
contributed to understand the complexity of the establishment and development of
television in Mexico.

KEYWORDS: Television history, Mexico, press, United States, legislation.

La prensa estadounidense especializada en la industria de la radio y cinematografia dio
un seguimiento detallado del surgimiento de la television en México ocurrido en 1950.
El liderazgo empresarial y la influencia nacional e internacional de Emilio Azcarra-
ga Vidaurreta fueron rastreados por la prensa de negocios, asi como por el érgano
regulador de las telecomunicaciones de Estados Unidos. La prensa estadounidense se
convirtio en un insumo que contribuyo a entender la complejidad del establecimiento y
desarrollo de la television en México.

PALABRAS CLAVE: Historia de la television, México, prensa, Estados Unidos, legislacion.

O surgimento da televisao no México em 1950 foi acompanhado em detalhes pela im-
prensa dos EUA, especializada no setor de radio e cinema. A lideranga empresarial e a
influéncia nacional e internacional de Emilio Azcarraga Vidaurreta foram acompanha-
das pela imprensa de negocios, bem como pelo orgdo regulador de telecomunicagées
dos EUA. A imprensa dos EUA torna-se um insumo que contribui para a compreensdo da
complexidade do estabelecimento e do desenvolvimento da televisao no México.

PALAVRAS-CHAVE: Historia da televisao, México, imprensa, Estados Unidos, legislagao.

How to cite:
Hernandez Lomeli, F. (2025). American press and the beginning of Mexican televi-
sion (1950-1955). Comunicacion y Sociedad, ¢8860. https://doi.org/10.32870/cys.
v2025.8860

1 Universidad de Guadalajara, Mexico.
francisco.hlomeli@academicos.udg.mx
Submitted: 07/04/24. Accepted: 11/12/24. Published: 03/05/25.

Comunicacion y Sociedad, 2025, 8860, pp. 1-26. 1



2 Francisco Hernandez Lomeli

INTRODUCTION

This article aims to analyze the media coverage given to the emer-
gence of television in Mexico through the lens of the U.S. press. The
hemerographic research was conducted at the Perry-Castafieda Library
at the University of Texas at Austin and through the Media History
Digital Library.2 These collections include what Wilkinson (2016)
calls the BPTJ, an acronym encompassing the business press and trade
journals. The business press includes all news items that report
on individuals, conditions, or developments in the media industry
—this includes national newspaper business sections, regional newspa-
pers, periodicals, and industry magazines. Trade journals, on the other
hand, target professionals in specific industries, with examples includ-
ing Advertising Age,3 Broadcasting+Cable# and Variety.3

The value of consulting BPTJ sources lies, as Wilkinson (2016) em-
phasizes, in the fact that these materials “can support well-informed
studies of media industries ... and [are] written by well-connected,
reputable journalists or organizations [that] provide content otherwise
available only from the sources themselves” (p. 7).

Three main assumptions guide this research. The first is that U.S. in-
formation sources are abundant but have been underutilized in explor-
ing the history of television in Mexico. The second assumption is that

2 https://mediahistoryproject.org/

3 Magazine founded in 1930 with the aim of reporting objectively, accurately
and fairly everything related to the burgeoning mass media and advertising
industry. In 2017 it changed its name to AdAge and became a global brand
producing analysis and data on advertising and media.

4 Its first issue appeared in 1931 under the title Broadcasting, in 1945 it
changed to Broadcasting-Telecasting and with the rise of the cable televi-
sion industry it changed to Broadcasting+Cable in 1990. It considers itself
to be the leading voice of the television industry.

5 The magazine’s beginnings date back to the turn of the 20th century in
New York. And it defines itself as the most reliable and authoritative source
of entertainment news. Variety may ultimately be best remembered for its

integration of show business slang into entertainment trade coverage.



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 3

analyzing BPTJ content and other American sources serves to refine,
adjust, reaffirm, and complement existing interpretations of the origins
of television in Mexico. This type of analysis also makes it possible
to identify which issues were on Hollywood’s entertainment industry
agenda in response to the emergence of television in Mexico.

Within the BPTJ corpus, we find the perspectives of the film industry,
radio broadcasters, powerful advertising agencies, and, of course, the
emerging television sector. Though these are all profit-driven private
actors, their interests and strategies are not always aligned —particularly
when governments become involved. This variety of perspectives
—sometimes aligned, sometimes conflicting— offers fertile ground for
constructing new interpretations of Mexico’s television history. The
third assumption is that Emilio Azcarraga Vidaurreta’s prominent role
in radio and cinema earned him significant coverage in the U.S. press.
His entry into the television business generated substantial anticipation
among Hollywood entrepreneurs and New York advertising firms.

The role played by U.S. corporate interests in the emergence of
broadcasting in Mexico has been widely studied and is well-documented.
Fernandez Christlieb (1982) and Mejia Barquera (1990) emphasize
both Mexico’s technological dependence and the equity participation
of the National Broadcasting Company (NBC) in Emilio Azcarraga’s
XEW. Similarly, Fernandez and Paxman (2000) and Saragoza (1991)
analyze the business ties between Azcarraga Vidaurreta and American
companies such as the Victor Talking Machine, Radio Corporation of
America (RCA), and NBC.

Additionally, substantial scholarship has examined the role of
the Office of the Coordinator of Inter-American Affairs (OCIAA) as a
promoter of Mexico’s emerging cultural industries during World War
II. The OCIAA was created in August 1940 by an executive order of
President Franklin D. Roosevelt, who appointed Nelson Rockefeller to
lead the initiative. While not its only function, one of the OCIAA’s primary
objectives was to organize American propaganda in Latin America —an
effort that, though sometimes strained, involved collaboration with the
U.S. Department of State (Ortiz Garza, 1992, p. 24).

Indeed, during the 1940s —against the backdrop of the Second
World War— the Mexican audiovisual industry was significantly



4 Francisco Hernandez Lomeli

strengthened. One of the first beneficiaries of U.S. public and private
funding was Emilio Azcarraga Vidaurreta. Baer (1992) attributes
Azcarraga’s success to three key factors: access to financial resources,
collaborative networks with the American electronics and broad-
casting industries, and a long-term vision that treated media as an
integrated industry. According to Baer, Azcarraga represented a new
generation of post-revolutionary Mexican entrepreneurs who looked
to the United States for partnership, in contrast to Porfirian business-
men who had aligned themselves with European interests. North of the
Rio Bravo, Azcarraga found capital partners eager to invest in Mexico.

A profile published by Broadcasting (“We Pay Our Respect”, 1942)
recounts that Victor Talking Machine offered Azcéarraga exclusive
product distribution rights in northern Mexico in 1921. Soon after,
this expanded to include the entire country. This initial contact with
radio equipment provided a pretext to enter the broadcasting business:
“Emilio wanted to build a market for RCA-Victor receivers (after the
merger of the two companies)” (p. 40). In September 1930, Azcarraga
founded the radio station XEW with a transmission power of 5000
watts. By 1933, power had increased to 50000 watts, and by 1937, to
100000 watts. Amplifiers were later added, boosting signal power
to 250000 watts: “James Weldon, chief engineer of the Office of War
Information in charge of the shortwave construction program, built the
superpower unit” (p. 40).

The same profile highlights that, by 1940, Azcarraga focused on
building a national radio network by affiliating with independent local
stations and supplying them with XEW-produced content. To this end,
he founded Radio Programas de México, the company responsible for
distributing and marketing the broadcast material. Content was delivered
to 62 affiliated stations either via telephone lines or on phonograph
records. Approximately 90 minutes of programming were distributed
through the former and three and a half hours through the latter. “Part
ofthat airtime was purchased by the Rockefeller Committee to broadcast
content aligned with hemispheric solidarity” (Ortiz Garza, 1992, p. 33).

In August 1942, Azcarraga traveled to New York to meet with NBC
executives. He reported on the urgent need for vacuum tubes essential
to station operation and also requested spare parts for Latin American



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 5

broadcasters. Without assistance from U.S. industry, he warned, “in six
months or so [the shortage] threatens to take those stations off the air”
(“Azcarraga Visits N.Y.”, 1942, p. 14). He emphasized that “Mexican
stations are playing an important part in the war effort” (“Tube
Shortage”, 1942, p. 3), while twenty-five percent of the broadcasting
time on Mexican stations “is used by the Mexican government and all
important United States programs are broadcast throughout Mexico,
particularly speeches by President Roosevelt, Secretary of State Hull,
and others” (p. 3).

Technical training was another form of U.S. assistance. According
to Broadcasting (“Latins Will Study”, 1942), the OCIAA funded a
project enabling Latin American radio personnel to study American
broadcasting techniques: “They will be given an opportunity to study
American broadcasting techniques and in turn will serve as consultants
on shortwave programs directed to their respective countries” (p. 48).

The American Association of Broadcasters reported in its official
publication that “theradio business in Mexico has increased considerably,
with some entrepreneurs reporting up to 25% growth compared to
the previous year” (“Off the Antenna”, 1942, p. 7). Likewise, Variety
stated that “the war has affected radio probably more than any other
industry” in Mexico (“War Shifts”, 1943, p. 29). This transformation
was partly due to the replacement of German and Italian advertisers and
sponsors with American firms. “35 % of Mexican radio advertising now
features American pharmaceuticals and cosmetics ... and an increasing
presence of American products, advertising professionals, and methods
is entering the scene” (p. 29).

Mexican cinematography also underwent a profound transformation
during World War II. For instance, U.S. authorities prohibited the export
of raw film stock to Argentina, which at that time was the largest pro-
ducer of feature films for the Spanish-speaking market. The rationale
behind this decision was Argentina’s refusal to declare war on the Axis
powers. This measure effectively dismantled the Argentine film indus-
try within less than three years. In contrast, Mexico, having aligned it-
self with the Allied cause, received extensive support. The Office of the
Coordinator of Inter-American Affairs (OCIAA) deemed such support
strategic, undertaking the “modernization of film studios” with the aim



6 Francisco Hernandez Lomeli

of “developing a more authentic source of war propaganda production
for Latin American audiences” (Fein, 1994, p. 104). Consequently, the
Mexican film industry came to “serve as a substitute for the American
film industry in the Latin American market” (Martinez Assad, 1990,
p. 344).

The BPTJ documented the various forms of assistance received by
Mexican entrepreneurs. For example, Becerra (1944) reported that,
pursuant to an agreement between Mexico’s Secretaria de Gober-
nacion and the OCIAA’s Cinematography Section, the United States
government provided the Mexican film industry with 35 million feet
of raw film stock. This allocation aimed to ensure the achievement of
production targets: “Great help was given by the United States Gov-
ernment that will enable them to fulfill their 1944 program, which
they expect at least will equal the 65 features produced last year”
(p- 42). The impact of this support was remarkable: Mexican film
production increased from 38 feature films in 1940 to 107 by 1949.
As noted by Fein (1994), “the film industry became the third-largest
industry in the country, employing approximately 32 000 workers” (p.
104). Furthermore, between 1942 and 1945, “owing to its capacity to
generate foreign currency, the Mexican film industry ranked among
the five most important industries nationwide and established itself
as the most powerful film industry in Latin America” (de la Vega,
1991, p. 35). This information was corroborated and disseminated by
journalist Bellamy (1946), who asserted:

Art was not a major objective during World War II. The war caused the
collapse of the European movie industry. Argentina couldn’t get enough
film. Hollywood was concentrating on war pictures. So almost the whole
Spanish-language market of 15 nations was left to Mexico’s infant movie
industry (p. 14).

This geostrategic context was astutely leveraged by Emilio Az-
carraga Vidaurreta and California’s RKO Studios, who, in partnership,
initiated the construction of the Churubusco Studios in 1943. This
milestone significantly impacted the Mexican film industry and was
widely reported by U.S. sources. For instance, Braceer (1947) noted



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 7

that the facilities cost four million dollars, describing them as “the heart
of the Mexican industry” and “a source of national pride for Mexico”
(p. X95). Similarly, Brady (1947) emphasized Azcarraga Vidaurreta’s
role as a mediator between Hollywood productions and the Mexican and
broader Latin American audiovisual industries. At Churubusco Studios,
Spanish-language versions of successful 1930s American films were
produced at a cost ranging between $100000 and $ 160000 each. “The
revenue which these Spanish adaptations are expected to earn in the
Latin American markets ranges between $200000 and $600000” (p. 17).
Nevertheless, Braceer (1947) cautioned in his review that “the nationwide
repute and influence of Azcarraga spares Churubusco from the charge that
it is a dummy of the Yankee film czars” (p. X5).

On September 30, 1946, the First Inter-American Broadcasting Con-
gress was inaugurated in Mexico City. The event was attended by rep-
resentatives from “all countries of the continent [as well as] Benjamin
Cohen, Deputy Secretary-General of the United Nations” (“Empezd
el Congreso”, 1946, p. 8). One of the major outcomes of the Congress
was the establishment of the Inter-American Association of Broadcast-
ing. This organization sought to “place broadcasting within the princi-
ples of freedom and responsibility, thereby promoting continental peace
and solidarity”. Moreover, it advocated before American governments
for the enactment of legislation granting radio broadcasting the same
freedoms enjoyed by the press (“Se constituye una Asociacion”, 1946,
p. 1). The Cuban delegation proposed Emilio Azcarraga Vidaurreta as
president of the new association, presenting his nomination as “a tribute
to a figure of continental renown, commanding respect, admiration, and
affection throughout Spanish America”. The proposal was unanimously
approved “by acclamation” (p. 16).

The repercussions of the Congress were swiftly felt in Mexico.
Emilio Azcarraga Vidaurreta, leading Cadena Radiodifusora Mexicana
S.A., and Emilio Balli, representing Radio Panamericana S.A.,
submitted a joint request to the authorities for a concession to operate “a
50000-watt television broadcasting station in Mexico City, along with
several lower-powered stations in Veracruz, Guadalajara, Monterrey,
Puebla, Tampico, and Torreon” (Secretaria de Comunicaciones y Obras
Publicas, 1946, pp. 2-3). These future stations were to be interconnected
through ultra-high frequency microwave links.



8 Francisco Hernandez Lomeli

By the 1940s, Emilio Azcéarraga had already consolidated a solid
reputation across the continent. Saragoza (1991) remarks that, by 1944,
Newsweek had already regarded him as a radio magnate, and Braceer
(1947) referred to him as “Mister Radio” (p. X5). He was equally well
known in U.S. broadcasting circles. In commemoration of its twenty-
fifth anniversary, the National Association of Broadcasters invited
Azcarraga, alongside figures such as U.S. Representative Clarence
F. Lea and FCC Chairman Charles R. Denny, to speak at its annual
conference, thereby acknowledging his leading role in the Mexican and
Latin American audiovisual sectors (“Congressman Lea”, 1947).

THE FIRST MODEL OF MEXICAN TELEVISION:
FREE COMPETITION (1950-1955)

Mexican radio entrepreneurs saw it as natural to spearhead and lead
the efforts to establish television as a private, for-profit enterprise.
To that end, they launched a vigorous lobbying campaign which, after
initial government hesitation, succeeded in securing authorization for
television under a commercial regime (Hernandez Lomeli, 2004). In
December 1949, Radio Daily announced on its front page that the Mex-
ican government had given the “green light” to television broadcasting
in the country. It reported that by the end of 1950, “at least two pri-
vate stations would be operating in the Mexico City metropolitan area”
(“Mexican TV Development”, 1949, p. 1). The article also noted that
the authorities had imposed a cap on the importation of television sets.

The inauguration of XHTV Channel 4, the first commercial television
station in Mexico, took place in September 1950 under the leadership of
Romulo O’Farrill Silva. The second concession was granted to Emilio
Azcarraga Vidaurreta, who launched XEWTV Channel 2 in March 1951.
In May of that same year, XHGC Channel 5 began broadcasting under
the direction of Guillermo Gonzalez Camarena. Thus, the first model
of Mexican television was established: an early emergence under a
commercial regime, three stations fiercely competing for the limited
audience in Mexico City, and economic returns that fell well short of
the promoters’ expectations. The capital quickly became the undisputed
hub of this young industry —home to both the infrastructure for content



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 9

production and the nexus for distribution and commercialization.
The rest of the country would be relegated to serving as a network of
repeaters for content produced in the center.

Television entrepreneurs were confident that one of their key
strengths would be the production of original content, drawing from
the know-how of more mature industries such as cinema and radio.
However, these expectations proved overly optimistic, and the targets
were difficult to meet (Hernandez & Orozco, 2007, p. 118).

The equipment for Channel 4 cost approximately $2244 000
pesos (about $280000 USD at 1950 prices), but the total expenditures
—including the construction of studios on the 13th and 14th floors of the
Loteria Nacional building (Hernandez Lomeli, 2020), the transmission
antenna, five RCA cameras, and a remote control unit— amounted to
4 million pesos (around $500000 USD). Mulvey (1950) wrote for
his Arizona readership that television in Mexico was “just around
the corner” (p. 50). Variety reported that XHTV would be “the first in
Latin America” (“1st Mexico TV Set”, 1950, p. 14), and that the 100
television sets then available were ready to broadcast President Miguel
Aleman’s annual government address (“Mex Prez in TV”, 1950, p. 12).

Just two and a half months after Channel 4 launched, Bernard
Kalb (1950) of The New York Times described the station’s fragility:
“TV is still too new, too experimental, too limited in audience to have
produced a star. But if it has any ... it is the Mexican favorite —the bull”
(p- 39). Kalb noted that the programming was “surprisingly varied”,
featuring “magicians; amateur hours; news commentators; round-table
discussions; dramatic shows; American serials with Spanish subtitles”
(p- 39). He also mentioned the channel’s ownership: “The O’Farrills,
father and son (owners) of two newspapers, the Spanish-language
Novedades and the English-language The News” (p. 39). Regarding the
channel’s financial viability, Kalb observed that very few advertisements
were being sold despite the low prices: “Fifteen minutes of video time
runs to about 450 pesos, or $ 50 —less than what a tourist will often pay
for a good souvenir” (p. 39). He reported that 1 500 sets were in use at
the time and that the government had authorized the importation of only
10000 receivers.



10 Francisco Hernandez Lomeli

Ever Jacobs (1951), also writing for The New York Times,
highlighted what he considered the most remarkable feature of
Channel 4: its “experimental approach in programming” (p. 9). He
noted that five “teleteatros™ (television plays) were broadcast weekly
and particularly praised Teatro Relampago, which was based on the
improvisational technique of the Commedia dell’Arte, giving it a
“spontaneity essential” to its character (p. 9). Writing for an American
audience, Jacobs emphasized the contrast between the two countries:

Television in Mexico seems to place more emphasis on cultural and
educational material than in the United States. A round table in which
current problems are discussed by prominent specialists has been very
successful ... and weekly remote broadcasts of rehearsals by Carlos Chavez
and the National Symphony are on the XHTV agenda (p. 9).

Jacobs’s overall assessment of the programming strategy was posi-
tive. He noted that “the dominance of live television over the exhibi-
tion of films and kinescopes seems appropriate, given that the Latin
American market will remain limited for some time” (p. 9). Similarly,
Broadcasting magazine suggested that American television producers
could learn a few tricks from their Mexican counterparts:

For example, the opera is telecast in its entirety ... Each telecast runs three
hours, ranks at the top of Mexican audiences, and costs Ford about $2 800
per program for the package —a fraction of what such a production would
cost in this country (Beatty, 1953, p. 83).

Jacobs (1951) also reported a rise in the number of television sets:
eight months after Channel 4 began broadcasting, the number of func-
tioning receivers had grown to 4000. In its early years, Channel 4’s
coverage was limited to the Valley of Mexico, but Rémulo O’Farrill
Silva stated that RCA had conducted a technical study concluding that
the signal would soon reach Puebla, Cuernavaca, Toluca, and Pachuca
“within the next two years” (Rosen, 1950, p. 38).

Channel 2 was inaugurated on March 21, 1951, with a remote
broadcast of a baseball game from the Delta Stadium in Mexico City.



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 11

For several weeks, its programming was limited to that sport, a few
artistic performances, and professional wrestling matches. Emilio
Azcarraga Vidaurreta (1950) himself acknowledged the programming
limitations at the time:

The challenge facing television is enormous, and we have no support.
We intend to develop television with original programming to the extent
that circumstances allow ... In Mexico we are willing and ready to ac-
cept the task of producing professional television programs. We are una-
fraid because we have at hand the necessary talent, the experience, and
the knowledge of radio and motion pictures ... In this country we seem to
have nearly everything, especially when we speak of art and crafts —an en-
vironment which offers a solution for whatever problem may arise (p. 50).

Asearlyas 1946, Azcarragahad envisioned a centralized headquarters
for his radio and television activities. This space —named Televicentro—
was designed to house five radio stations and three television channels.
For content creation, he planned three theater-studios with seating for
600 people each and 18 individual studios. The international market was
a key factor in the facility’s design. Azcarraga described Televicentro as
“a major center for the production and distribution of educational and
entertainment programs” (Azcarraga Vidaurreta, 1950, p. 52) and as “a
network that will reach all of Spanish-speaking America” (Verni, 1951,
p- 59). He expressed confidence in his international strategy:

We have the ‘know-how’ in radio and motion pictures; we know their for-
mulas. We have ample material for good stories and programs that can
entertain and persuade the public —programs that reflect the family life,
psychology, ideals, and shared values of our Hispanic American peoples
(Azcarraga Vidaurreta, 1950, p. 52).

To reinforce this internationalist vision, Azcarraga emphasized that
Mexican television could serve as both an inspiration and a model for
its Latin American counterparts:



12 Francisco Hernandez Lomeli

What we have achieved in Mexico has been achieved —or better— in Cuba.
We think that Mexican and Cuban television will be the school for Latin
America. So far, Venezuela, Colombia, Argentina, Peru, Santo Domingo,
and Puerto Rico are on the starting line, ready to go. It is our contention
that the exchange of kinescopes, showcasing each country’s talent, will —if
developed in the next two or three years— help establish and consolidate
television in Latin America. And we also foresee reasonable profits
(Azcarraga, 1955, p. 63).

To support audiovisual exports, Televicentro included “makeup
rooms, underground and overhead accessways to vast storage spac-
es, and facilities for artists, sculptors, designers, and other creatives
to respond to the scenic needs of live programming” (Rosen, 1950,
p- 38). It also featured a large studio where live television programs
could be converted into 16 mm films for export to Latin American
stations. According to Mexican press reports, the investment totaled
26 million pesos (approximately $3 million USD in 1951) and was
described as “one of the boldest private-sector initiatives” (Verni,
1951, p. 59). Rosen (1950) described Televicentro as “a magnifi-
cent building and a set of facilities ... that would make NBC or CBS
green with envy” (p. 29). By March 1955, investments in Televicen-
tro —including land, construction, technical installations, and equip-
ment— had exceeded 40 million pesos (Anguiano, 1955, p. 18-A)

CHANNEL 5 AND GUILLERMO GONZALEZ CAMARENA

The third television station to begin operations in Mexico City
was Channel 5 (XHGC), under the ownership of Guillermo Gonzalez
Camarena. An engineer with recognized expertise in television and
telecommunications technology, Gonzalez Camarena was the inventor
of a pioneering color television system, patented in Mexico in 1940
and in the United States in 1942. However, sustaining a television
channel required much more than technical brilliance. It demanded a
viable financial model that could guarantee consistent revenue to fund
the production and transmission of programming attractive enough to
lure advertisers.



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 13

Unfortunately, the Channel 5 team was unable to achieve commercial
viability. Advertising revenue proved insufficient to sustain operations,
and the station folded within two years of its launch. Despite its modest
infrastructure and precarious business model, Channel 5 drew attention
from the U.S. BPTIJ.

Notably, Motion Picture Daily (“Off the Antenna”, 1942) briefly
reported that “Guillermo Gonzalez Camarena, an engineer at XEW in
Mexico City, had patented a color television system”, though it noted
that “no further details had been released” (p. 7). The mention is signifi-
cant, as according to Hernandez Lomeli (2020), the first Mexican press
coverage of Gonzalez Camarena’s invention did not appear until 1944,

The BPTJ also covered the inauguration of XE1GC, Mexico’s first
experimental television channel. Variety reported that Gonzalez Ca-
marena had built “the transmitting and receiving equipment” for the
station and, according to General J. Fernando Ramirez of the Ministry
of Communications and Public Works, the initiative would help “popu-
larize television in Mexico” (“Tele’s Mexican Bow”, 1946, p. 32).

In 1949, with the arrival of television in Mexico imminent, Radio
Daily (“Mexican TV Development”, 1949) stated that the country would
likely begin with two channels and predicted that the first concessions
would be granted to Emilio Azcarraga and Gonzalez Camarena. Al-
though this prediction did not fully materialize —Gonzalez Camarena
did not receive his concession until later— he was widely regarded as
a natural candidate, based on his technical proficiency and his years of
experimentation and public demonstrations of prototype systems.

For example, Television Daily referenced public demonstrations of
both black-and-white and color television during events sponsored by
the Mexican presidency. Regarding his chromatic television system,
Gonzalez Camarena described it as “a Mexican process, somewhat
similar to the one used by CBS in the United States” (“First Mexican
TV”, 1949, p. 1).

Channel 5 officially launched on May 10, 1952, although it did
not stabilize its transmission schedule until September of that year.
According to Broadcasting, the XHGC station “blended 20 years of
TV experimentation with the devoted help of a part-time staff to get a
1 kW, bench-built transmitter on the air”. Using an old 16 mm home-



14 Francisco Hernandez Lomeli

style projector, a vintage orthicon camera, and a set of transmission
tubes, the team managed to deliver “a surprisingly good signal”
(Beatty, 1953, p. 84). Beatty concluded that Channel 5 was a product of
“ingenious planning and a minimum of money, with a total investment
of perhaps $50000” (p. 84).

There are multiple indicators suggesting that President Miguel
Aleman’s administration placed bureaucratic and political obstacles in
the path of XEW-TV Channel 2’s launch. The first red flag was that the
initial television concession was granted to Romulo O’Farrill Silva, a
businessman with no prior experience in the media sector. This deci-
sion ignored the principle of seniority: Emilio Azcarraga and his as-
sociates had formally requested a television concession in 1946, and
Gonzalez Camarena had done so in 1947.

Another clue lies in the fact that Channel 4 was housed in a privileged
location —on the 13th and 14th floors of the Loteria Nacional building,
a public facility that greatly eased the technical and financial burden
on O’Farrill. In contrast, Azcarraga’s request to install a 130-meter-
tall antenna at Televicentro was initially denied by the authorities,
citing “public safety concerns for the numerous residents surrounding
Televicentro” (“1st Mexico TV Set”, 1950, p. 14).

Additionally, the permits for television stations outside of Mexico
City were granted to O’Farrill, while Azcarraga —owner of the most am-
bitious broadcasting complex in the country— was once again excluded.
Fernandez and Paxman (2000) suggest that President Miguel Aleman
had personal motives to obstruct Azcéarraga’s concession. In the 1940
presidential elections, when Aleman served as campaign coordinator
for Manuel Avila Camacho, Azcarraga had supported the opposition
candidate, Juan Andrew Almazan. Thus, denying Azcarraga’s initial
television concession may have served as an act of political retribution

(p- 53)

TELEVISION ON MEXICO’S NORTHERN BORDER

The installation of Mexican television stations in border cities
—particularly Tijuana and Mexicali— provoked various reactions from
U.S. regulatory authorities and audiovisual entrepreneurs in Southern



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 15

California. On the one hand, the U.S. government expressed concern
that Mexican broadcasts could interfere with the signals of television
stations already operating in Los Angeles and San Diego. The issue was
further complicated by the possibility that other Mexican border cities
—such as Ciudad Juarez, Nuevo Laredo, and Matamoros— might follow
suit, disrupting signals in South Texas and New Mexico. The Federal
Communications Commission (FCC) was aware of this potentially
chaotic scenario and responded with an initial preventive measure: a
freeze period during which no new television licenses would be issued
in the United States (Hernandez Lomeli, 2004).

As a second step, the FCC sought to negotiate agreements with the
governments of Mexico and Canada to rationally coordinate the estab-
lishment of television stations along their respective borders. Unregu-
lated growth threatened to destabilize existing channels and hinder the
development of new ones in neighboring U.S. cities (Slotten, 2000). To
address the issue, and with the idea of reaching an agreement on this
matter, in June 1951, the negotiating commission representing the U.S.
government and its Mexican counterpart, headed by the Secretary of
Communications, met in Mexico City. The negotiations proved diffi-
cult. Years later, Rosel Hyde —head of the U.S. delegation and president
of the FCC— reflected on the talks, noting that while agreements had
been reached with Canada and Cuba, Mexico remained a challenge:

The Mexican delegation placed a number of comprehensive demands on
the table and felt they were not adequately considered by their counterparts,
so they walked away from negotiations ... I felt it was my responsibility to
resume talks, and I did ... For historical or perhaps racial (sic) reasons, they
tend to be very, very cautious. My position was difficult too because the
U.S. had already planned out the use of frequencies very carefully, making
it hard to satisfy Mexican demands for communication infrastructure. Still,
I believe our Mexican colleagues recognized the sincerity of our efforts. In
the end, we reached an agreement and signed it (Hyde, 1974, p. 25).

The agreement was signed in August 1951 and proved to be of
strategic importance to Mexican television entreprencurs. It served



16 Francisco Hernandez Lomeli

as a legal and diplomatic framework to support their ambitions of
commercially targeting U.S. audiences (Hernandez Lomeli, 2004).

CHANNELS 7 (MATAMOROS) AND 6 (TIJUANA)

The Abilene Reporter-News (“Mexican TV Station”, 1950, p. 17) re-
ported in October 1950 that a television station in Matamoros, Tamauli-
pas, would begin operating by December of that year. This information
came from Pedro de Lille, who would become the station’s general
manager. Nine months later, Broadcasting (“Mexican TV. Matam-
oros”, 1951) confirmed that Roémulo O’Farrill was the station’s prin-
cipal shareholder. It would broadcast 10 hours daily, with 75% of its
programming consisting of American films and kinescopes (film re-
cordings of TV broadcasts) subtitled in Spanish. When asked whether
Mexican entrepreneurs intended to build a chain of television stations
along the border to transmit in English and exploit the FCC’s freeze on
new U.S. licenses, O’Farrill responded:

We do intend to build TV stations in the larger Mexican cities along the
border ... but it is not because of the freeze. We would do so anyway,
without regard to your situation. As far as the use of English is concerned,
all our stations will be using your language extensively, since we will use
your films and kines to a great extent (p. 62).

According to Ross Reports on Television, in September 1951
Channel 7 became “the first Mexican station to become affiliated with
an American network when it signed as CBS-TV’s 62nd outlet” (“CBS
& NBC Make New Affiliation”, 1952, p. 3). Mexico City’s XHTV was
the second. In mid-1954, a hurricane destroyed Channel 7’s facilities,
forcing it to suspend operations. Still, the XELD-TV station in Matamoros
generated an installed base of 18000 television sets. Little is known
about the short life of Channel 7. As early as 1952, journalist Alejandro
Anguiano lamented the lack of public information: “We don’t know
what work has been done by this pioneering border station with our
good neighbors ... Let’s hope the outcome is both highly beneficial and
genuinely Mexican” (p. 10). He added:



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 17

Television should be a cultural instrument —albeit one dosed with
commercial content— and it must not present to the American people
(to whom our border television is directed) a version of Mexico that we
ourselves reject: the “charro-for-export”, the pseudo-Mexico, a distorted
image of who we really are ... Is it true, as we have unofficially been told,
that Matamoros TV has failed to meet the artistic and cultural standards it
should uphold? (p. 10).

The second border station was XETV Channel 6, based in Tijuana
and owned by Emilio Azcarraga. Variety estimated the station’s cost at
$500000 and stated that “it will be powerful enough to serve Los An-
geles and can easily cover San Diego” (“TV Station for Tijuana”, 1952,
p- 13). Azcarraga announced that the station would affiliate with NBC.
The imminent launch of Channel 6 sparked controversy in California.
Hollywood Daily Variety ran a front-page article titled “Border Inci-
dent Looms Which Can Precipitate U.S.-Mexican TV ‘War’” (1952).
The piece warned that Channel 6’s NBC affiliation would pose a serious
threat to the local San Diego station, as it would broadcast NBC content
from Mexico, thus becoming an “unfair” competitor. The article also
claimed that Azcarraga planned to “bombard” American border cities
with high-powered stations located throughout northern Mexico. This
“border incident”, the article argued, might trigger “the first interna-
tional crisis caused by television” (pp. 1-10).

While Variety echoed the controversy, it adopted a more conciliatory
tone, acknowledging the importance of NBC affiliation for Azcéarraga
while also noting his need to face “organized opposition from the
San Diego Chamber of Commerce and the CBS affiliate KFMB-TV”
(“Azcarraga’s Border Troubles”, 1952, p. 27). The situation became
even more complex with a proposal from Alvin Flanagan, a television
producer formerly associated with ABC, who sought FCC approval
to: “Supply live shows from San Diego via microwave relay. These
programs would comprise 30% of the regular XETV schedule”
(“Mexican TV Originations”, 1953, p. 71). Flanagan’s plan was
vigorously opposed by TBC Television Inc. and radio station KFSD,
both of which were competing for a television license in San Diego.
They argued that if Flanagan succeeded in establishing a production



18 Francisco Hernandez Lomeli

studio in San Diego, Channel 6 would effectively become: “A regular
American broadcast outlet controlled by aliens and not responsive to
U.S. regulations (“TBC Claims xetv”, 1953, p. 54).

Their complaint to the FCC included the following arguments:

e The bulk of XETV’s service area was in San Diego and Southern
California, including parts of Los Angeles.

* Channel 6’s frequency had been reassigned from San Diego to
Mexico during the freeze, specifically to serve Mexican audiences.

e The plan aimed to turn XETV into a U.S. station based in Mexico,
targeting American viewers, supported by U.S. advertisers, but with
none of the legal responsibilities or financial burdens imposed on
U.S. stations —particularly in terms of taxes, labor costs, and royalty
fees (“TBC Claims XETV”, 1953, p. 54).

In response, the FCC convened a hearing to assess the situation. Its
final ruling was that: “there was an insufficient showing that the San
Diego stations would be injured by the grant of this authority”. It further
added that it was in the “public interest” to maintain a “free exchange”
with stations licensed in Mexico (“FCC Okays ABC-XETV”, 1955,
p. 76).

This had been Azcarraga Vidaurreta’s plan all along: to rely on the
bilateral treaty, which did not prohibit the transmission of U.S.-produced
content from Mexico, and to sell advertising slots to California agencies.
Channel 6 finally launched in September 1953, dedicating only 25%
of its broadcast hours to Spanish-language programming. The station
aired from 4:00 p.m. to 11:00 p.m., offering dubbed series, soap operas,
and a newscast with local updates (Iglesias Pricto, 1990). Azcarraga’s
strategy was clearly illustrated in a promotional ad published in
Broadcasting (see Figure 1).

CONCLUSIONS
Emilio Azcarraga Vidaurreta was undeniably the central figure in U.S.

business and trade press coverage (BPTJ) related to Mexico’s radio, film,
and television industries during the period from 1946 to 1955. These



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 19

FIGURE 1

By XETV

CATCH THE EYES AND
EARS OF THE

SAN DIEGO MARKET

:’i)nm Doas mmgj

XETY = $80.00
STATION B $120.00
STATIONC™ *  $100.00

:MWMMMAE&’«!

Source: “Buy XETV” (1953, p. 69).

sources emphasized his exceptional business acumen and his strategic
relationships with American companies —ranging from equipment
manufacturers like RCA to content producers such as RKO Studios, NBC,
and ABC. The BPTJ consistently acknowledged Azcarraga’s dominant
position in the Mexican radio industry and his critical role in the
country’s cinematic development. They also recognized his growing
prestige and leadership within the broader Latin American audiovisual
landscape.

Consequently, the U.S. press paid special attention to Azcarraga’s
content-production infrastructures —namely the Churubusco Studios and
Televicentro. These complexes were emblematic of Mexico’s media
industrialization and were positioned not only to serve domestic demand
but also to support the export of content to the Latin American market.
Broadcasting and Variety were the two publications that most thoroughly
covered the emergence of Mexican television.

Channel 4, the first commercial private station with regular trans-
missions in Mexico —and indeed, in all of Latin America— was a particu-
larly frequent subject of U.S. press commentary. American journalists
were struck by its “surprisingly varied programming” and its apparent
emphasis on cultural and educational content, in contrast to the enter-



20 Francisco Hernandez Lomeli

tainment-heavy focus of U.S. television. The spontaneous creativity
seen in its “teleteatros” (television plays) and the inclusion of operas
and bullfights as televised spectacles were viewed as innovative pro-
gramming choices.

At the same time, the U.S. trade press highlighted the evident im-
provisation and lack of experience at Channels 2 and 4. There was
widespread concern over the fragile economic state of Mexico’s fledg-
ling television industry —stemming from its limited audience and its
inability to expand signal coverage beyond the Valley of Mexico. In
this respect, the American press complemented and validated diagnoses
already made by Mexican observers, who had noted the financial unvi-
ability of sustaining three separate companies within such a constrained
market.

Guillermo Gonzalez Camarena and his modest Channel 5 also
drew attention in the BPTJ. These outlets acknowledged the technical
ingenuity involved in developing in-house broadcasting technologies,
even under precarious conditions.

By the late 1940s, the U.S. television industry was undergoing
consolidation and could not afford the risk of chaotic cross-border signal
interference. Reaching bilateral agreements with Canada, Cuba, and
Mexico was essential to ensuring that the growth of the medium would
not be undermined. Thus, the FCC closely monitored the development
of television along Mexico’s northern border. In coordination with the
U.S. State Department and Mexico’s Ministry of Foreign Affairs, both
governments signed a bilateral agreement to coordinate frequency
allocation along the border.

However, the launch of Channel 6 in Tijuana —owned by Azcar-
raga— sparked intense controversy. U.S. stations in San Diego and Los
Angeles accused the Mexican broadcaster of engaging in “unfair com-
petition” by transmitting English-language programs produced in the
U.S. from Mexican territory. The resulting conflict mobilized significant
political and corporate resources and forced the FCC to formally weigh
in on the matter. In the end, Mexican entrepreneurs succeeded in secur-
ing authorization to broadcast U.S.-produced content from Tijuana to
audiences in Southern California. The U.S. press documented this entire
dispute in detail, providing the only comprehensive contemporary ac-



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 21

count of the negotiations and power struggles involved. In doing so, the
BPTIJ filled a critical gap in the historical record regarding the develop-
ment of Mexican border television.

From September 1950 to March 1955 —the time frame analyzed in
this article— it is possible to observe the first organizational structure of
Mexico’s television industry: three private commercial channels, each
with its own approach to content production. Channel 4 offered a bal-
anced mix of culture and entertainment; Channel 2 sought to leverage
its deep experience in cinema and radio; and Channel 5, despite its in-
novation, lacked the financial backing and operational capacity to suc-
ceed.

The result was the technical and financial collapse of Mexico’s
nascent television industry. In order to protect their investments, the
channel owners merged in 1955 to form Telesistema Mexicano, a
company created to coordinate content production and distribution, as
well as advertising sales. From that point on —and until 1968— Mexican
television developed under a monopolistic model.

Bibliographics references

Ist Mexico TV Set for August. (1950, July 19). Variety, 179(6), 14
https://read-archive.variety.com/html5/reader/production/default.
aspx?pubname=&edid=49958ac1-eb5f-49d7-9901-d6ffae87fbbf

Anguiano, A. (1952, December 7). Televisando... Excélsior, 10.

Anguiano, A. (1955, March 25). Con 18 Millones de pesos Inicia la
Operadora de Television sus Labores Capitalinas. Excélsior, 18-A.

Azcarraga, E. (1955). Mexican TV Developments Act as School For La-
tin America. Radio Annual Television Year Book, 63. https://archive.
org/details/radioannua0Oradi/page/62/mode/2up?view=theater

Azcarraga Vidaurreta, E. (1950, December 31). Televicentro: una gran
estacion al servicio de México. Revista de Revistas.

Azcarraga Visits N. Y. (1942, August 10). Broadcasting, 14. https://
www.worldradiohistory.com/Archive-BC/BC-1942/1942-08-10-
BC.pdf

Azcarraga’s Border Troubles. (1952, November 19). Variety, 188(11),
27. https://read-archive.variety.com/html5/reader/production/



22 Francisco Hernandez Lomeli

default.aspx?pubname=&edid=1510fc9e-6667-44d8-9039-48
573027378

Baer, D. M. (1992). Television and Political Control in Mexico [Docto-
ral dissertation]. Michigan University.

Beatty, J. F. (1953, June 15). Style. Broadcasting, 83-86. https://www.
worldradiohistory.com/Archive-BC/BC-1953/BC-1953-06-15.pdf

Becerra, L. (1942). U.S. to Supply Mexico with Stock in 1944.
35,000,000 Feet of Film Allotted Through CIAA, to Permit 65 Fea-
tures. Motion Picture Herald, 42.

Bellamy, J. (1946, December 18). Mexican Movies Striving for Class.
The Miami Herald, 14.

Border Incident Looms Which Can Precipitate U.S.-Mexican TV ‘War’.
(1952, November 19). Hollywood Daily Variety.

Braceer, M. (1947, March 9). Film Production on the Rise, With Big
Demand for ‘Space’ at Churubusco. The New York Times, X, 5.
https://www.nytimes.com/1947/03/09/archives/film-production-on-
the-rise-with-big-demand-for-space-at-churubusco.html

Brady, T. (1947, January 13). STUDIO COMPLETES MEXICAN PICTU-
RES; RKO Ends Production of Three Films -- New Leading Role for
Kathryn Grayson. The New York Times, 17. https://www.nytimes.
com/1947/01/13/archives/studio-completes-mexican-pictures-rko-
ends-production-of-three.html

Buy XETV. Catch the eyes and ears of the San Diego Market for less
money! [Advertisement]. (1953, December 21). Broadcasting, 69.
https://www.worldradiohistory.com/Archive-BC/BC-1953/BC-
1953-12-21.pdf

CBS & NBC Make New Affiliation South the Border. (1952). Ross Re-
ports on Television, 3(14), 3. https://ia801005.us.archive.org/30/
items/rossreportstele2 1ross/rossreportstele2 1ross.pdf

Congressman Lea, FCC Chairman Denny and Emilio Azcarraga Are
Convention Speakers. (1947, August 18). NAB Reports, 15(33).
https://www.worldradiohistory.com/Archive-NAB-Publications/
NAB-Reports/NAB-Reports-1947-Q3.pdf

de la Vega, E. (1991). La industria cinematografica mexicana. Perfil
historico-social. Editorial Universidad de Guadalajara.

Empezo el Congreso de la Radiodifusion. (1946, October 1). Excélsior, 8.



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 23

Ever Jacobs, H. (1951, April 29). TELEVISION IN MEXICO; Emphasis.
The New York Times, A, 9.

FCC Okays ABC-XETV (TV) Plan Despite Objections. (1955, November
28). Broadcasting, 76. https://www.worldradiohistory.com/Archi-
ve-BC/BC-1955/1955-11-28-BC.pdf

Fein, S. (1994). Hollywood, U. S.-Mexican Relations, and the Devolu-
tion of the «Golden Age» of Mexican Cinema. Film-Historia, 4(2),
103-135.

Fernandez, C. & Paxman, A. (2000). E! Tigre. Emilio Azcarraga y su
imperio Televisa. Grijalbo.

Fernandez Christlieb, F. (1982). Los medios de difusion masiva en Me-
xico. Juan Pablos.

First Mexican TV On The Air In Color And Black—And—White. (1949,
November 10). Television Daily.

Hernandez Lomeli, F. (2004). Innovaciones en la industria mexicana
de la television [Doctoral dissertation]. Universidad de Guadalajara.

Hernandez Lomeli, F. (2020). Guillermo Gonzdlez Camarena y la in-
dustria de la television mexicana. La innovacion interrumpida. Uni-
versidad de Guadalajara. http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/
kiosko/2020/OHM.pdf

Hernandez, F. & Orozco, G. (2007). Televisiones en México. Un re-
cuento historico. Centro Universitario de Ciencias Sociales y Hu-
manidades, Universidad de Guadalajara.

Hyde, R. H. (1974, April 13). 1943-1975, 1.2.23, caja 2, expediente 23.
Oral History Project (p. 25). University of Maryland.

Iglesias Prieto, N. (1990). Medios de comunicacion en la frontera nor-
te. Fundacion Manuel Buendia A. C.

Kalb, B. (1950, November 19). Toreros on Television; Mexico’s new
video is a gift to bullfight fans. The New York Times, SM, 39.

Latins Will Study Techniques in U.S. Radio Observes Also Are to Ser-
ve as Consultans. (1942, December 14). Broadcasting, 48. https://
www.worldradiohistory.com/Archive-BC/BC-1942/1942-12-14-
BC.pdf

Martinez Assad, C. (1990). El cine como lo vi y como me lo contaron.
In R. Loyola (Coord.), Entre la guerra y la estabilidad politica. El
Meéxico de los 40 (pp. 339-360). Conaculta-Grijalbo.



24 Francisco Hernandez Lomeli

Mejia Barquera, F. (1990). La radiodifusion y la television en México.
Asociacion Mexicana de Investigadores de la Comunicacion.

Mex Prez in TV Preem For Annual Message. (1950, August 30). Va-
riety, 179(12), 12. https://read-archive.variety.com/html5/reader/
production/default.aspx?pubname=&edid=f29071ab-1¢02-47d4-
a8a4-9f9dc911ff78

Mexican Tv Development Approved. (1949, December 20). Radio
Duaily, 49(53), 1.

Mexican TV. Matamoros Outlet First Step in Expansion. (1951, August
6). Broadcasting, 62. https://www.worldradiohistory.com/Archive-
BC/BC-1951/BC-1951-08-06.pdf

Mexican TV Originations In San Diego Requested. (1953, January 26).
Broadcasting, 71. https://www.worldradiohistory.com/Archive-BC/
BC-1953/BC-1953-01-26.pdf

Mexican TV Station To Open Christmas. (1950, October 11). The Abi-
lene Reporter-News, 70(112), 17.

Mulvey, R. (1950, May 25). Television Reaches Mexico. Tucson Daily
Citizen, 50.

Off the Antenna. (1942, March 25). Motion Picture Daily, 7. https://
archive.org/details/motionpicturedai5 lunse/page/n485/mode/2up
?view=theater

Ortiz Garza, J. L. (1992). La guerra de las ondas. Planeta.

Rosen, G. (1950, September 6). Television with a Sombrero. Varie-
ty, 179(13), 29, 38. https://read-archive.variety.com/html5/reader/
production/default.aspx?pubname=&edid=57074457-df49-4631
-a2d6-e7ee0da251be

Saragoza, A. (1991). Behind the Scenes: Media ownership, politics, y
popular culture in México (1930-1980). In R. A. Camp, C. A. Hade
& J. Z. Véazquez (Eds.), Los intelectuales y el poder en México
(pp- 749-763). El Colegio de México-Universidad de California Los
Angeles.

Se constituye una Asociacion Interamericana de Radio. (1946, October
4). Excélsior, 1.

Secretaria de Comunicaciones y Obras Publicas. (1946, November 7).
Notificacion a las personas que resulten afectadas con la solicitud de
concesion de la Radio Panamericana, S. A. y Cadena Radiodifusora



American press and the beginning of Mexican television (1950-1955) 25

Mexicana, S. A. Diario Oficial de la Federacion. https://diarioofi-
cial.gob.mx/index_100.php?year=1946&month=11&day=07#gsc.
tab=0

Slotten, H. R. (2000). Radio and Television Regulations. Broadcast Te-
chnology in the United States 1920-1960. The John Hopkins Uni-
versity Press.

TBC Claims XETV (TV) Is Actually U. S. Station. (1953, March 9). Bro-
adcasting, 54. https://www.worldradiohistory.com/Archive-BC/
BC-1953/BC-1953-03-09.pdf

Tele’s Mexican Bow On HEIGC Hailed by Chief; Programs One
Hr. a WK. (1946, September 18). Variety, 164(2), 32. https://
read-archive.variety.com/html5/reader/production/default.aspx?
pubname=&edid=1aa0b16b-c546-4619-bc56-447a9c00143 1

Tube Shortage Hits Mexico Broadcasting. (1942, August 7). Motion
Picture Daily, 3.

TV Station for Tijuana. (1952, August 20). Variety, 187(11), 13.
https://read-archive.variety.com/html5/reader/production/default.
aspx?pubname=&edid=4b33b076-f300-4af5-8cae-d5fd9de48f65&
pnum=13&search=Tijuana

Verni, V. (1951). Lo que oimos y no vemos. Revista de Revistas.

War Shifts Mexican Radio Sponsors; American Replace German,
Italians. (1943, August 4). Variety, 151(8), 29. https://read-archi-
ve.variety.com/html5/reader/production/default.aspx?pubname
=&edid=6e6ca69a-fe73-4c6a-8a5c-8ab5b291bb2f

We Pay our Respect to Emilio Azcarraga Vidaurreta. (1942, Decem-
ber 7). Broadcasting, 33-40. https://www.worldradiohistory.com/
Archive-BC/BC-1942/1942-12-07-BC.pdf

Wilkinson, K. (2016). Spanish-Language Television in The United Sta-
tes. Fifty Years of Development. Routledge.



26

Francisco Hernandez Lomeli

PROFILE

Francisco Hernandez Lomeli

PhD in Information and Communication Sciences from the
Complutense University of Madrid and PhD in Social Sciences
from the University of Guadalajara. He is a full time profes-
sor in the Department of Social Communication Studies at the
University of Guadalajara. His research focuses on the history
of media, especially television, as well as the study of new in-
formation and communication technologies, topics that he has
addressed in several publications.



